Contractmanagement jeugdhulp: de zorg die was afgesproken?!

Vorige week mocht ik bij de Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland-Zuid een workshop verzorgen over contractmanagement jeugdhulp. Een actueel thema, want bij de meeste gemeenten in de regio’s Zuid-Holland-Zuid en Rijnmond zijn zojuist aanbestedingstrajecten afgerond voor de inkoop van jeugdhulp voor 2018 en verder.

Met het tekenen van een contract stopt de inkoop niet. In feite begint het dan pas. Zodra de zorg geleverd gaat worden, is het van belang om er op toe te zien dat dat conform afspraak gebeurt. Hier komt het nodige bij kijken. In de workshop werd daarover van gedachte gewisseld door cliënten, zorgverleners, beleidsmakers en wijkteammedewerkers. Onderstaand de belangrijkste conclusies.

Het hele verslag van de workshop is hier beschikbaar.

  • Contractmanagement jeugdhulp kan niet vanuit een ivoren toren. Het is een samenspel tussen actoren: cliënt, wijkteam, opdrachtnemer en opdrachtgever.
  • Zorg dat betrokkenen weten wat er is afgesproken.
  • Zorg dat duidelijk is wie wie waarop aanspreekt.
  • Bedenk hoe je omgaat met sturing onderaannemers.
  • Maak dat er what-if-scenario’s zijn (als plafond is bereikt, als kwaliteit niet geleverd, als andere zorg nodig is, als hulp ophoudt).
  • Regel escallatieniveaus als partijen (bijv. cliënt en aanbieder of wijkteam en aanbieder) er niet uitkomen.
  • Organiseer inzicht in klant- en wijkteamtevredenheid.
  • Er is op alle niveaus informatie-uitwisseling nodig. Dit is complex en vergt veel effort!
  • Evalueer voortdurend of het goede is ingekocht, de goede hulp en de goede partijen. Stuur steeds bij. Ook hier: plan-do-check-act!

 / No Comments  / in Geen categorie

Post a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.