Hoe kunnen we coronacreativiteit benutten?

“Op iets ingrijpends volgt bij mij creatieve ontlading.”, zegt Hans Teeuwen vandaag in het AD. De cabaretier is hierin niet uniek. Ook in de jeugdzorgsector kwam de afgelopen maanden veel creativiteit boven. De vraag is, hoe kan al deze creativiteit worden benut en leiden tot nieuwe en verbeterde werkwijzen?

 

Coronacreativiteit

De afgelopen weken begeleidde ik voor de Jeugdautoriteit een Coronaquickscan over de jeugdzorgsector. Eén van de vragen aan de bestuurders was, wat hen sinds het begin van de crisis het meest was meegevallen. Veruit het meest genoemd (door 25 van de 56 respondenten) was de creativiteit, flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de medewerkers. Op de een of andere manier heeft de coronacrisis een enorme energie vrijgemaakt bij velen. Kennelijk kwamen krachten, ideeën en oplossingen los, die vooraf niet voor mogelijk werden gehouden.

 

De wil is er

De volgende vraag is dan of er binnen een organisatie ook draagvlak en klimaat voor verandering zijn? Juist nu, lijk dat er te zijn. Juist nu, trilt alles op zijn grondvesten en is er geen normaal normaal meer. Wie de koers wil verleggen, moet dat nu doen. In het bedrijfsleven wordt de term “corporate immune system” gebruikt om een samenspel van krachten binnen een organisatie te duiden, dat verandering tegenhoudt. Er is een soort interne cultuur, die ervoor zorgt dat de organisatie binnen een bepaalde bandbreedte blijft, van “zo werken wij hier”. Normaal gesproken verhindert dit grote veranderingen, maar de coronacrisis heeft het corporate immune system eigenlijk lamgelegd (zie ook interview met vier top-consultants in NRC). De wil om te veranderen is in veel gevallen op dit moment aanwezig.

 

IJzer smeden als het heet is

Er is creativiteit en energie in organisaties en de weerstand om te veranderen lijkt weg. Waar wachten we dan nog op? Volgens mij moeten organisaties aan de slag. Iedereen kan zich een paar vragen stellen:

  • Welke creativiteit en ideeën kunnen bij ons geoogst worden?
  • Hoe kunnen die ingezet worden om dingen beter te doen?
  • Wat is daarvoor nodig?
  • Hoe houden we het daarna vast en bestendigen we het?

De coronacreativiteit heeft Hans Teeuwen een nieuwe conference opgeleverd. Wat brengt het jou en jouw organisatie? Ik ben benieuwd en hoor het graag!

 

Meer lezen?

 

Of abonneer hier op de kwartaalnieuwsbrief.

 

 / Reacties uitgeschakeld voor Hoe kunnen we coronacreativiteit benutten?  / in Geen categorie

Comments are closed.