Zorgmarketing en zorg als “consumer good”?

zorgmarketing

Hoe verandert de toekomst van de zorg? Er komt minder overheidsgeld beschikbaar, terwijl de zorgvraag toeneemt. Veel mensen willen meer zorg dan ze vergoed krijgen en zorginstellingen moeten met minder omzet en kleinere marges de organisatie overeind zien te houden. Een logische oplossing kan dan zijn dat zorginstellingen zorg rechtstreeks gaan verkopen aan particulieren die er het geld voor over hebben. Voor sommigen zal dat even wennen zijn dat er straks zorg is die alleen geleverd wordt aan hen die het willen en kunnen betalen. Aan de andere kant is het nu ook al zo dat degenen met meer geld, zich duurdere maaltijden of meer kinderopvang kunnen veroorloven dan mensen met een wat kleinere beurs.

Wat betekent dit voor de zorginstelling? Tijd voor zorgmarketing ! In marketingtermen werken zij nu veelal B2B (business to business). De instelling doet op grote schaal zaken met zorgverzekeraars. Straks wordt dat dus (voor een deel) business to consumer. Zorg wordt dan een consumer good. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij dus ook hun marketing veel meer rechtstreeks op de cliënt moeten richten. De marketing moet worden aangepast. De aloude en bekende marketingmix van de “4 P’s” (prijs, plaats, promotie, product) kan worden afgestoft (eventueel worden uitgebreid met enkele P’s) en worden ingezet.

Welke zorginstelling biedt nu al zorgproducten aan die rechtstreeks via de website of via bol.com worden verkocht?

De shampoo en de margarine van Unilever heten geen Unilever maar Andrelon of Zeeuws Meisje. Welke zorgorganisatie heeft al een merkenstrategie?

Als ik jam nodig heb, kan ik kiezen voor het huismerk of voor delicieuze confiture in een design potje. Welke smaken zijn er in de ambulante hulpverlening?

Zorg als consumer good het is echt even wennen, maar degene die het voort vaardig oppakt is straks wel degene die het het langste volhoudt!

 

 / Reacties uitgeschakeld voor Zorgmarketing en zorg als “consumer good”?  / in Geen categorie

Comments are closed.